Dit liv og dine øjne 4 minutters læsning

Nakke- og skuldresmerter

Del på

Muskelspændinger i nakke og skuldre kan føre til øjensmerter, fordi spændte muskler kan klemme øjenerver på bagsiden af halsen.

Når man tænker over, hvad der forårsager øjensmerter eller anstrengelse af øjnene, er det ikke nødvendigvis nærliggende at tænke på spændinger i skuldre eller nakke. Anatomisk set styres dine sanser af hjernen og kommunikeres gennem nervesystemet via rygmarven. Hvad angår øjnene, overbringes sanseindtryk af synsnerven, der sender elektriske signaler fra nethinden til hjernen. Muskelspændinger i øverste del af ryg, nakke og skuldre kan føre til hovedpine eller synsproblemer, eftersom blodstrømmen til dine øjne begrænses.

 

Tegn, du bør lægge mærke til:  

  • En dunkende smerte ved tindingerne
  • Sløret syn eller besvær med at fokusere
  • Migræne
  • Kvalme eller opkast

Årsagerne

Følgende faktorer kan forårsage nakke- og skuldresmerter:

Digitale enheder – brugen af digitale enheder er steget. Når man ser på en skærm, kommer øjnene til at arbejde mere på grund af skærmens lysstyrke. Man blinker typisk næsten to gange mindre, hvilket ofte udmønter sig i, at man kniber øjnene sammen for at se skærmen.

Kropsholdning – vores kropsholdning er vigtig og kan påvirkes af dagligt arbejde ved et skrivebord eller af anstrengende fritidsinteresser. Ændringer i kropsholdningen kan påvirke den belastning, der påføres rygmusklerne, og dette kan forårsage spændingshovedpine og anden ømhed eller smerte.

Ukorrigeret syn – øjenlidelser, såsom langsynethed eller gammelmandssyn, der ikke bliver diagnosticeret, kan få dig til at knibe øjnene sammen eller anstrenge dig, når du prøver at fokusere. Din kropsholdning kan blive påvirket, hvis du forsøger at flytte tættere på eller længere væk fra en genstand.

Lider du tit af nakke- og skuldresmerter, anbefaler vi, at du søger lægehjælp.

Hvordan reduceres smerter i nakke og skuldre?

Her er nogle forslag, der kan hjælpe:

  • Tag regelmæssige pauser fra skærmen. At gå væk fra dit skrivebord eller kigge væk fra skærmen vil reducere belastningen af dine øjne og give dig mulighed for at strække musklerne.
  • Sørg for, at computerskærmen er placeret en armslængde væk fra dig.  
  • Bemærk og justér din kropsholdning - det kan hjælpe at læne sig forover.
Vidste du at...

Vi har specialiserede brilleglas til hyppige skærmbrugere. Spørg din uafhængige optiker til råds om specialiserede progressive glas eller specialiserede enkeltfokale glas, hvis du regelmæssigt bruger dine briller samtidig med digitale enheder. De kan anbefale brilleglas, der reducerer computerøjesyndromet.